De mobiliteit moet terug wat realistischer: verkeersvrije zones of snelheidsbeperkingen zijn op bepaalde plaatsen noodzakelijk, maar lang niet overal. Controles en boetes moeten de veiligheid van fietsers en voetgangers ten goede komen. Nu hebben veel inwoners het gevoel dat ze vaak dienen om de stadskas te vullen, terecht overigens. Dit moet anders.
Fietsers zijn niet echt geholpen met het concept fietsstraat, zeker niet wanneer dit tot frustraties leidt van automobilisten. De veiligste oplossing voor iedereen is een goed onderhouden fietspad. Wanneer het mobiliteitsplan van de stad hertekend wordt en bepaalde straten of lanen eenrichtingsverkeer worden, komt er ruimte vrij voor veilige fietspaden.
Ik hecht veel belang aan de bereikbaarheid van wijken en winkels, daar heeft iedereen baat bij, zowel handelaren als bewoners. Het stadsbestuur moet overigens rekening houden met de specifieke noden van de oudere bewoners van het stadscentrum: veilige, effen voetpaden geven ouderen met een rollator en mensen met een beperking de mogelijkheid om zelfstandig op stap te gaan. Voor ouderen betekent meer veiligheid ook dat ze meer bewegen, langer gezond blijven en langer thuis kunnen blijven wonen. De losliggende stenen en het schrappen van de centrumbus hebben wel degelijk verstrekkende gevolgen…
Ook het parkeerbeleid kan beter. Veel Europese steden hebben de voorbije jaren de keuze gemaakt voor een verkeersluw centrum, met vrijheid voor de bewoners. In het centrum kunnen op straat meer plaatsen komen voor kort-parkeren. De bewoners van de wijken dichtbij het strand, zoals de belle époquewijk, moeten in hun wijk kunnen parkeren. De bezoekers moeten meer ruimte krijgen aan de rand van de stad. Tijdens het toeristisch seizoen werken we best met shuttlediensten tussen de randstadparkings en het centrum.
Voor meer uitleg over de mobiliteitsplannen van Vooruit Plus, lees hier verder.
Reactie plaatsen
Reacties